Vi har tagit en titt på bygget av Ljusdals betongpark

Senare i sommar står Ljusdals grymma betongpark äntligen klar, vi har varit dit och kollat in bygget och snackat lite med företaget Ljusdals Väg & Schakt som ligger bakom bygget.

0

Ljusdals betongparksförening har vid det här laget kämpat i många år för att bygget av parken på 1300 kvm skulle bli verklighet. Först såg det ut som att parken eventuellt skulle byggas i etapper, men när det under 2016 stod klart att Allmänna Arvsfonden gick in i projektet med 4.8 miljoner kronor, som totalt kostar närmare 8 miljoner kronor stod det klart att hela parken kunde byggas direkt.

Snabbt skulle det sedan gå då Ljusdals-företaget Ljusdals Väg & Schakt redan under hösten satte spaden i jorden och tidigt i våras gjorde man de första gjutningarna. Parken var tänkt att stå klar till midsommar men nu är det tredje veckan i juli som verkar vara aktuellt för att parken ska vara klar.

Vi är lite osäkra på hur det ligger till med bygget av parken om det verkligen bara är det lokala företaget utan erfarenhet av skateparker som byggt helt själva eller om man anlitat speciell skateparksexpertis, som man tidigare själv nämnt i media att skulle vara ett måste. Designen av parken är dock gjort av Stefan Hauser och Placed To Ride för ett gäng år sedan. Observera dock att designen du kan se här inte är 100% överensstämmande med bygget som nu görs, då vissa justeringar har gjorts. Men överlag verkar parken i princip överensstämma med skisserna.

ljusdals-betongpark-3d-2-frontpage

Efter samtal på plats med det lokala företaget nu under veckan så säger de i alla fall att man gjort allt helt på egen hand, och i så fall är vi minst sagt imponerad efter att ha sett mängder av parker lida av mer eller mindre stora brister efter att vanliga byggföretag anlitats. Här i Ljusdal är både t.ex ytfinish perfekt, curb och quarterpipe-copingar perfekt ingjutna, inte som i vissa parker där man ibland till och med kan se betongen ligga högre än copingarna på curbs. Ett litet misslyckande kunde vi se och det var en av quarterpipsen där man tydligen hade haft stora problem att bearbeta den rödpigmenterade betongen, dock såg alla andra röda delar bra ut.

Web:
Ljusdals betongparksförening på Facebook
www.placed-to-ride.com

INGA KOMMENTARER

Kommentera

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.