PS! Är problemen stora med kickbikes i skateparkerna även i din stad, dela gärna artikeln och sprid infon bland politiker och tjänstemän i din kommun för att försöka få till en lösning.

Relaterat:
Sveriges Skateboardförbunds rekommendationer angående kickbikes i skateparker
Varför Kickbikes och lekande barn är ett problem i skateparker

Likt i princip alla städer i Sverige har Karlshamn haft problem med kickbikes och lekande barn i skateparken vid Österslättsskolan. För en tid sedan tog kommunen till sig hur stort problemet är både när det kommer till åkmönster men även det slitage kickbike gör på själva betongen.

– För den som inte är inne i det kanske det låter konstigt, men tyvärr kan det bli många problem när kickbikeåkare använder en skatepark. Man vill ju inte riskera att köra på en kille eller tjej när man åker på brädan, säger Jean-Marc Soulet till Sydöstran om problemet.

I och med beslutet avsattes medel för att bygga en helt separat park, speciellt utformad för kickbikeåkning och nu står parken snart klar både till skateboard- och kickbikeåkarnas stora glädje.

“Vi har lyssnat på utövarna och haft lite tur eftersom vi haft tillgång till experter i kommunen. Sparkcyklarna sliter hårt på skateplazan, vi har lärt oss att de båda aktiviteterna kräver väldigt olika banor.”

Just ny byggs kickbikeparken för fullt vid Väggarinken och kommer sedan att flyttas till Tennishallen och i och med detta blir Karlshamn först ut i landet med att följa Svenska Skateboardförbundets rekommendation om separata parker.

kickbike Rålis foto Denis SopovicNågra andra halvhjärtade försök har gjorts tidigare i bland annat Luleå, Nynäshamn, Rålis i Stockholm och Åva Skatepark i Stockholm, där sistnämnda kanske är den rejälaste satsningen av dessa, men då alla har handlat om minimala satsningar som tyvärr inte fallit kickbikeåkarna i smaken har problemet inte försvunnit.

Photo: Denis Sopovic

“Man vill ju inte riskera att köra på en kille eller tjej när man åker på brädan!”

Andreas Saleskog (S), ordförande i fritidsnämnden är glad över att kommunen beslutat satsat på en separat park för sparkcyklar.

– Vi har lyssnat på utövarna och haft lite tur eftersom vi haft tillgång till experter i kommunen. Sparkcyklarna sliter hårt på skateplazan, vi har lärt oss att de båda aktiviteterna kräver väldigt olika banor, säger han.

Redan nu är det full aktivitet i den nya parken även om bara ca en tredje del står klar. På ena sidan arbetar Dynacon med bland andra Per-Erik Larsson vidare med parken medans åkning pågår för fullt på andra sidan. Ett bygge man tycker är riktigt roligt då man ser på en gång att det kommer till användning och bland kickbikeåkarna råder det inget tvivel om att det är en lyckad satsning.

– Vi har saknat en egen bana att åka på, ibland blir det lite bråk med de som åker skateboard. Men det här kommer att bli riktigt bra. Jag tror att många kommer att använda den, säger Otto Kaukolampi till Sydöstran.

Relaterat:
Sveriges Skateboardförbunds rekommendationer angående kickbikes i skateparker
Varför Kickbikes och lekande barn är ett problem i skateparker

PS! Är problemen stora med kickbikes i skateparkerna även i din stad,
dela gärna artikeln och sprid infon bland politiker och tjänstemän i din kommun för att försöka få till en lösning.

INGA KOMMENTARER

Kommentera

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.