Designen på brudbrädor är 100% LAME!
Ur ett designperspektiv har jag undersökt kopplingen mellan design, kommunikation och prestation i snowboard branschen.
Kan det vara så att man begränsar sig som åkare redan innan man kommit ut på berget på grund av könsstereotypa valmöjligheter?
I dag står valet alltför ofta mellan produkter för kvinnor med en design som påminner om barnprodukter som signalerar att kvinnor är sköra och måste vara försiktiga.
Projektet utgår ifrån en undersökning, där jag har försökt få svar på hur tjejerna ser på dessa stereotyper. I projektet har jag också undersökt vad “girly” betyder och varför så många känner förakt inför det som anses vara “girly” eller “tjejigt”.
“GIRLY” SOCIETY är varumärket och plattformen där vi belyser dessa föråldrade stereotyper och genom att utveckla “linen” som beskriver ordet “girly” och ändra våra “lines” på berget kan vi shredda mot en positiv förändring.
“GIRLY” SOCIETY–CHANGING LINES