Vi börjar först här med lite allmänt följt av den ursprungliga guiden av Denis Sopovic, som varit med under Tackys alla år. Längst ner i artikeln hittar du även lite andra byggmetoder och tips från mig Conny.

PS! Behöver du hjälp med ett miniramps eller skateparksbygge kan du även anlita oss. Vi har mångårig erfarenhet från en mängd olika typer av ramper, parker och material. Allt från designstadiet till färdiga ramper.

För offert ta kontakt med oss via:
conny.bjorklund@tacky.se
+46 070 532 88 67

Jag har aldrig gått en snickarutbildning eller byggt efter en ritning. Är du inte en skateboardåkare som byggt ramper förr så vill jag påpeka att det är svårare än man tror om man själv inte åker något. Så har du fått i uppdrag av någon att bygga en ramp utan dessa kunskaper så se till att varenda steg godkänns av en erfaren skateboardåkare.

Vi har sett allt för många felbyggda miniramper genom tiderna som är byggda av mer eller mindre erfarna snickare som dock aldrig stått på en skateboard. Det sista jag vill med denna artikel är att någon tolkar den fel och bygger en miniramp som är värdelös at skata i.

Nej, denna artikel är tillägnad alla skateboardåkare som är sugna på att bygga en miniramp utan allt för komplicerade ritningar. De absolut vanligaste felen man brukar göra är en alldeles för tajt eller flack radie på böjen, felplacerad coping eller felaktigt materialval.

Minirampsguide Halmstad (18)

Minirampsguide Söderhamn (1)

 

 

 

 


24-steg-till-minirampFör den som vill ha en riktigt utförlig konstruktionsritning med alla exakta mått om än dock en relativt komplicerad konstruktionsmetod jämfört med denna guide rekommenderar vi att ta kontakt med Pivotech.se och se om de kan skicka över sin guide: 24 Steg till en miniramp, som vi tidigare hade ett utdrag ifrån publicerat och som dom själva hade för nerladdning från sin hemsida, dock inte längre. Denna ritning skulle vi villa säga att framför allt riktar sig till erfarna snickare men som kanske inte har just erfarenheten av att bygga skateboardramper. Dock vill vi poängtera att hur perfekta ritningar som än finns brukar det ändå ofta kunna bli fel på vissa detaljer om åkerfarenheten saknas, så i det läget rekommenderar vi ändå att någon erfaren åkare är med under byggets gång.


Ekonomi och placering
En miniramp kan man bygga på många olika sätt och därefter kan det kosta allt från billigt till tokdyrt. Rampen jag byggt här är en mikroramp som vi byggde i Halmstad Skateboardklubbs tidigare inomhuslokal. Vi fick tag i coping och alla reglar gratis och jag tror denna miniramp kostade oss ca 4000:- i övrigt material. Normalt pris med allt material köpt för en 3 plattor bred miniramp och med plywood enligt nedan för utomhusbruk uppskattar vi till ca 15 000:- lite beroende på konstruktionsval.

Sen är ju frågan var rampen ska stå. Då vi byggde denna miniramp inomhus så kunde vi välja billigare material. Ska minirampen stå utanför så kan du inte använda board/masonite(billigaste material som åkyta) som åkyta, utan du får använda vattentålig wira-, hex- eller karosseriplywood och gärna impregnerat virke. Sen är det alltid bra att ha presenning över rampen när man inte åker på den.


Mått på rampen
För det första så ska man bestämma sig för hur hög minirampen ska vara. Vill du kunna göra airs eller vill du göra kanttrick? Här valde vi att bygga den 110 cm hög. Senare så kapade vi ner den till 90 cm då vi ville skata mer kanttrick på den. Men sen så beror det ju lite på också hur snabb och tajt radie/transition man vill ha. 200 cm radie valde vi till denna miniramp då vi hade byggt en quarterpipe innan som var populär att skata på och hade denna radie.

Till utomhusminirampen du hittar längst ner i artikeln med höjder på 120 och 160 cm är radien ca 200 cm, detta resulterar dock i en relativt tajt böj om än funktionell. En ännu kortare radie på dessa höjder skulle vi dock inte klassa som en vanligt miniramp, utan snarare ett felbygge om man inte vill efterlikna ex. en tajt backyardpool.

Här måste du vara medveten om att dessa två element påverkar varandra väldigt mycket på hur minirampen kommer vara att skata. Det lättaste för mig(Denis Sopovic) var att rita ut böjen på en plywoodskiva och sen se med ögonmått om böjen skulle bli skön eller inte. (Personligen håller jag, Conny Björklund inte riktigt med här då detta i regel är väldigt svårt att se även med vana. En separat böjradieskiva uppfattas även i regel betydligt flackare än vad den färdiga rampen kommer uppfattas som, åtminstone är det min erfarenhet.) Bredden på minirampen bör inte vara under tre plattor. Ju bredare, desto skönare och bättre i och med att man har plats för att göra långa grinds/slides och även airs. Men ibland har man inte alltid möjlighet till att bygga hur stort som helst. Vår miniramp blev fyra meter bred, vilket känns som i minsta laget.

Minirampsguide Halmstad (2)
Bild 1. Så här ritar du ut en 200 cm radie till en 110 cm hög miniramp

Rita ut böjen
Till böjarna använder du förslagsvis vanlig och billig konstruktions-plywood i 12 mm tjocklek. Ska rampen stå utomhus kan du med fördel använda dyrare gjutformsskivor som gör att livslängden blir betydligt längre.
Ska du ha en 200 cm radie på din transition så ser du till att ha ett snöre som är 200 cm långt. Egentligen är inte ett snöre alls bra då det är elastiskt. Så gör inte som vi gjorde, utan ta en planka istället och fäst en penna i ena änden. Se bilden till vänster för att förstå hur du ska rita den. Minirampsguide Halmstad (3)Såga sen ut första böjen med en sticksåg och märk den som mall. Sen använder du den första böjen som mall för att rita ut resterande böjar.

 

Böjarna är färdiga
Minirampsguide Halmstad (4)Lägg märke till att vi lämnat en decimeter lång del för dropphyllan på våra färdigutsågade böjar. Jag föredrar att bygga så här då det blir lättare med copingen senare. Samma sak i nederkant har vi lämnat 95mm vilket är en regels höjd, detta för att sen enkelt passa ihop med flat-delen.

Dags att sätta ihop rampenMinirampsguide Halmstad (5)
Reglarna som ska hålla våra utsågade böjar kan du såga ut till ca en meters längd eller mindre. Ju mindre, desto stabilare. Jag använder träskruv och en skruvdragare så att det går snabbt och smidigt. Dessutom är det lättare att skruva isär rampen om man sen vill bygga om rampen eller flytta den. Använd inte för liten skruv bara, en tumregel är att skruvarna ska gå in 1/2-2/3 in i andra ämnet.

Ett annat sätt man kan göra är att såga ut små klossar och skruva fast dom längs böjen för att dom sedan ska Minirampsguide Halmstad (7)stödja långa reglar som man sätter över hela rampen, kör man som tidigare nämnt med gjutformsplywood speciellt tjockare än 12mm bör det även funka att skruva reglarna rätt ner i kanten på skivorna istället för att klossa före, om man nu använder metoden med reglar som går längs hela rampen. Vi hade dock inget val denna gång då reglarna vi fick tag i inte var längre än en meter.

Reglar
Reglarna ska vara standardmåttet 45x95mm inte mindre, för då blir rampen instabil och reglarna kan knäckas. Ju tätare du sätter ihop dom desto bättre och stabilare ramp får du.

Minirampsguide Halmstad (9)Ett vanligt nybörjarfel är även att man sätter reglarna på andra ledden än vad bilden visar, alltså stående vs liggande. Sätter du dom liggande blir påfrestningen på reglarna från skruvarna/spikarna mycket större och reglarna riskerar att spricka eller lossna. Kör du med metoden med längsgående reglar tvärs över rampen är det dock inget problem att lägga dem liggande så länge böjskivorna placeras med högst 1.20 meters mellanrum.

Håll det jämnt
Minirampsguide Halmstad (6)Vi använde en kloss för att se till att reglarna hamnade jämnt och rätt när rampen skruvades ihop . Annars är risken att du får lite skev ramp.

Ju fler vi är tillsammans
När du fått ihop några reglar, så sätt dit nästa böj och börja med den. För om du sätter dit alla reglar på en gång så blir det lite tungt och flytta rampen sen. Fast det beror ju på hur du bygger också.

Rak som en bananMinirampsguide Halmstad (8)
Det blir lite klurigt att skruva reglar som ska ligga på samma nivå. Du behöver det dock för att copingen ska få bra stöd sen. Vi skruvade från sidan och det funkar bra.

Nu börjar det likna något
Skruva ihop den så här och gör andra sidans böjar också.

Botten är nådd
Minirampsguide Halmstad (10)Vi ska ju ha en botten också. Du kan använda samma princip som till böjarna. Botten bestämde vi oss för att köra 3 meter lång och det är lite smaksak. Men dom flesta verkar föredra denna längd. 2.40 meters längd anser åtminstone vi vara det kortaste lämpliga avstånd. Det bästa du kan göra är att nästa gång du kör i en miniramp som du gillar så tar du med dig måttbandet.

Nu börjar det likna något
Minirampsguide Halmstad (11)När du har skruvat ihop alla delar så sätt dom på plats. Nu ser du också om rampen känns rätt eller om du kanske ska ha längre flat. Gör dina ändringar nu. Sen blir det lite jobbigare.

Coping
Copingen(stålröret på kanten) är en viktig del av en miniramp. Om den är i fel storlek så påverkar den rampen mycket. Själv föredrar jag att ha 55mm i diameter stor coping. Galvad stål fungerar bra både inom- och utomhus och är mycket billigare än rostfri. Men ska du bygga en ramp i betong så väljs oftast rostfritt. Då gäller det att ta reda på rätt typ så att den också glider.

Själv är jag ingen expert på sånt här utan det fixade min stålhandlare. Gällande storleken kan vi nämna att det är en rätt stor smaksak. Ju mindre coping, desto mer känsla av fastlåsning får du på trick som t.ex Pivot to fakie. Med en större coping får du inte lika mycket fastlåsning då du istället får en känsla av att rulla av copingen. Så här handlar det helt enkelt lite om vilken känsla man gillar och har även samband med hur mycket man väljer att låta copingen sticka upp. En stor coping ger också en känsla av fastlåsning enligt många åkare men på ett lite annat sätt än vad jag menar med fastlåsning.

Normalt skulle vi säga att ramper brukar vara 48-60 mm i diameter. Handlar du i en vanlig stålhandel och grundstortimentet som alltid är billigast så är det 48.4 mm och 61mm du har att välja på.

Gör hål
Minirampsguide Halmstad (12)Minirampsguide Halmstad (13)Copingen ska sitta fast i rampen. Det fixar du bäst med att skruva fast den i rampen. För att skruva fast den så borrar du hål rakt genom den. På ena sidan gör du ett större hål för skruvens huvud ska gå genom lätt, och på andra sidan lite mindre så att skruvens huvud inte går igenom. Du kan ha ca 1 meter mellan varje skruv på copingen så kommer den sitta fast bra.

Placera copingen
Copingen ska vara i symfoni med resten av rampen. Se till att åkytan, copingen och dropphyllan passar ihop innan du skruvar fast copingen. Vissa gillar mer utstickande copingen än andra. Många föredrar att copingen sticker ut mer upp mot dropphyllan än ut mot åkytan.

Minirampsguide Halmstad (14)På bilderna ser ni vad jag föredrar. Använd små utsågade bitar från åkytan som du tänkt att skruva fast. I detta fallet så hade vi en plywoodskiva och en masonit som åkyta (Jag rekommenderar dock minst två lager plywood. Gör inte som vi gjorde här!).

Screw the coping
Nu är det dags att skruva fast copingen. Använd en mejsel som är magnetisk av sig så blir du inte så frustrerad över att det lätt går och tappa skruven. Du ser även att vi pallat upp Minirampsguide Halmstad (15)copingen på små plywoodbitar. Bry dig inte om det. Det är vi som klantat oss och inte byggt minirampen på ett jämnt golv. Det är viktigt att du bygger rampen på ett jämnt underlag.

Självklart funkar det även att palla upp copingen på detta sätt om man upptäcker att man vill ha copingen mer uppstickande än planerat från början.

På med plattorna
Minirampsguide Halmstad (17)För att rampen ska bli färdig att åka i så sätter vi på plattorna nu. Gör återigen inte som oss och köp 12mm tjocka plywoodskivor. Dom är riktigt svåra att böja, utan att knäckas och överhuvudtaget svåra att lyckas pressa in mot regelverket om din transition är tajt. En lite flackare ramp brukar det dock inte vara några problem med men du får räkna med att det krävs minst 3 personer, 1 som skruvar och minst 2 som hjälper till att böja in skivan. Vi fick såga ut dom på längden och sen lägga dom snett för att lyckas. Det funkade ändå inget bra då det sviktade mellan skarvarna och översta masonitlagret gick sönder. Detta då board/masonit är riktigt känsligt för sådana höjdskillnader och skarvar, även om ytan håller riktigt bra mot slitage från skateboards osv.

Idéen med att lägga plattorna snett är dock inte dum om du gör det på yttersta lagret då det gör att små skarvar känns mindre och håller bättre. Det du ska köra med för understa lagret för att förenkla böjandet är 9mm plywood(i regel lite dyrare än 12mm då de tunnare skivorna är i en finare kvalité än standard 12 mm byggskivor) och gärna då två lager. Är rampen inomhus så bör man även lägga på ett lager board/masonite som åkyta. Är rampen utomhus så bör det översta lagret vara vattentålig Wira-, Hex eller karosseriplywood som tidigare nämnt, förslagsvis då 6.5 mm i tjocklek.

Minirampsguide Halmstad (16)Ovan nämnda plywood-sorter har två olika sidor en sida som har en sträv yta och en som är blank. Just Hex-plywood har ett mönster över hela skivan med små hexagoner, medans Wira har det sträva mönstret heltäckande. Just denna strävhet/mönster gör att man får ett skönt fäste i rampen. Lite väl bra fäste i början och lite rivigt att ramla på men den värsta strävheten försvinner fort och det är värt det då denna sida håller bättre än den blanka och den blanka sidan är extremt hal, speciellt sena kvällar då fukten börjar lägga sig på rampen.

Viktigt att när du lägger första lagret med plywood är att alla skarvar måste ha stöd underifrån av en regel. Annars kommer du få en ramp med problem där skarvarna sjunker in och förstör första lagret.

Dropphyllan
Minirampsguide Halmstad (18)Själva dropphyllan går vi inte närmare på hur man bygger. Bredden föreslår vi att görs minimum 80 cm men gärna minst 1.20 om man vill att åkare ska kunna stå på hela hyllan, istället för bara ute i hörnen, under åkning utan att vara ivägen. Använd lastpallar eller 45×95 virke för att få en stadig grund. Lägg på ett lager plywood som möter copingen perfekt. Du har givetvis mätt upp detta innan.

Färdig!
Minirampsguide Halmstad (1)När du lagt på alla plattor så är den färdig och köras. Ta dit lite musik och bjud in alla polare till en skön session.
Vi hoppas denna guide hjälper dig på traven när du ska bygga din första miniramp. Har du något att tillägga, någon fråga eller kommentar så maila oss gärna så kan vi uppdatera denna artikel så den blir så bra som möjligt för dom som inte byggt en miniramp innan.

Mail: red@tacky.se Du kan givetvis skriva nere i kommentarfältet och komma med egna tips och ideer.

Lycka till med rampbyggandet!


Andra metoder & tips

Minirampsguide Söderhamn (2)Minirampsguide Söderhamn (3)Vi har ovan använt oss av en konstruktion gällande reglarna och nämnt en annan, det finns även ytterligare konstruktionsmetoder för att riktigt snabbt bygga en ramp och som kan vara lämplig om man vill hålla vikten nere för transporter, exempelvis om det är en ramp tänkt att användas på olika events. Denna metod går ut på att skruva klossar längs hela böjarna(som ovan nämnt och som ses på böjarna till vänster i bild) och sedan täckt hela rampen med ett lager spåntvirke och plywood följd av åkyte-plywooden.

Minirampsguide Söderhamn (4)Med denna metod kan även underlagret av plywood skippas och bara köra med spånten vi rekommenderar dock egentligen inte det för en utomhusramp då spånten lätt sväller av fukt vilket gör att det skapas en “tvättbräde-effekt” med tiden och alla skarvar mellan spåntplankorna kommer att kännas.

En tredje konstruktion är att istället för korta reglar som i denna artikel använder du fullängds-reglar och kapar in små jack i böjarna där dessa reglar passar exakt. Eller använder fullängds-reglar och skruvar dessa direkt i böjstommarna eller i klossar enligt samma medod som med spåntvirket. Här nedan kan du se några videos och bilder på just denna metod. Väljer man att skruva reglarna direkt i böjstommarna så rekommenderar vi att ni använder minst 18 mm tjocka skivor för att såga ut böjarna för att dessa sedan ska hålla att skruva i och att du ska kunna skruva utan att behöva ha millimeter precision.

Vilken konstruktionstyp man väljer handlar mest om vilken byggerfarenhet man har då kostnaderna är ungefär likvärdiga. Däremot kan den ena eller andra typen vara enklare att bygga och få stabil och jämn beroende på erfarenhet. Om man räknar med att aldrig behöva plocka isär rampen för flytt rekommenderar jag personligen en av metoderna med fullängdsreglar där du slipper en hel del kapande och du minimerar risken att någon av alla korta reglar spräcks eller lossnar med tiden. Även ett betydligt enklare jobb att byta ut reglarna efter ett gäng år på detta sätt. Dock handlar det om relativt många år speciellt om du använder impregnerat virke.

För offert ta kontakt med oss via:
conny.bjorklund@tacky.se
+46 070 532 88 67

PS! Behöver du hjälp med ett miniramps eller skateparksbygge kan du även anlita oss. Vi har mångårig erfarenhet från en mängd olika typer av ramper, parker och material såväl inomhus som utomhus. Allt från designstadiet till färdiga ramper.

Utsågning av böjstommar

Klossande av böjstommar

Resning av böjstommar

Läggande av åkyta


För offert ta kontakt med oss via:
conny.bjorklund@tacky.se
+46 070 532 88 67

PS! Behöver du hjälp med ett miniramps eller skateparksbygge kan du även anlita oss. Vi har mångårig erfarenhet från en mängd olika typer av ramper, parker och material såväl inomhus som utomhus. Allt från designstadiet till färdiga ramper.

INGA KOMMENTARER

Kommentera